Veelgestelde vragen

Moet ik mijn fruit gratis aanbieden?

Neen dat moet niet. Je kan ook een wederdienst vragen in de vorm van onderhoud, advies of een deel van het geplukte fruit…

Je mag ook geld vragen. Hou dan wel rekening met een aantal voorwaarden:

Hoe zit dat met de verzekering?

De plukker kan bij schade of ongeval een beroep doen op zijn eigen familiale verzekering. De aanbieder kan nooit aansprakelijk gesteld worden, tenzij er -na een val van zijn ladder- een duidelijk gebrek aan de ladder kan aangetoond worden. Dus als de plukker zijn eigen ladder gebruikt of jouw ladder zonder duidelijke uiterlijke gebreken, kan je niet aansprakelijk gesteld worden bij een ongeval. Je kan altijd aan je eigen verzekeraar meer uitleg vragen of een tijdelijke verzekering afsluiten.

Kan ik mijn aanbod van de website halen?

Is je fruit niet (meer) beschikbaar of je wil niet meer gecontacteerd worden? Dan kan je je aanbod tijdelijk onzichtbaar stellen door in te loggen en
en naar mijn account te gaan  > daarna kies je voor mijn gegevens aanpassen > en onder Voorraad uitgeput? Vink je “ja” aan.
Aangemelde plukkers die op zoek zijn naar fruit zien dan een grijze bol en krijgen de melding “Voor deze bomen zijn al genoeg plukkers gevonden”.
Als je opnieuw fruit wil aanbieden zet je het via de zelfde weg terug op “nee”.
Wil je volledig van de website gehaald worden? Laat ons dat weten via goedgeplukt@rlhv.be of telefoneer naar 011 31 38 98. Dan halen wij je aanbod van de website.

Moet ik mijn boomgaard permanent openstellen?

Zeker en vast niet. Je kan met elke plukker individueel afspraken maken over hoe, wanneer en hoeveel er geplukt mag worden.

Moet ik als plukker zelf op zoek naar een aanbieder?

Ja, goedgeplukt is enkel een platform om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen. Wanneer je bent geregistreerd als plukker, zie je de contactgegevens en details van de aanbieder. Als je een interessant aanbod hebt gevonden bij jou in de buurt, moet je de aanbieder mailen of telefoneren om praktische afspraken rond de oogst vast te leggen.

Waarom werken jullie met regio’s of regionale landschappen?

Goedgeplukt is een initiatief van het Regionaal Landschap Haspengouw en Voeren en werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de regio Haspengouw. Snel werd er op vraag van 16 andere regionale landschappen beslist om het platform open te stellen voor iedereen in Vlaanderen. Om vraag en aanbod enigszins binnen een bepaalde regio op elkaar af te stemmen, werken we dus met selecteerbare regio’s.

Kan ik ook fruit plukken buiten mijn regio?

Ja, we stimuleren het lokaal afstemmen van vraag en aanbod. Maar je mag zelf vrij kiezen hoe ver je je wil verplaatsen om te gaan plukken.

Kan niet inloggen. Ik krijg de melding: “Er bestaat al een account met dit e-mailadres. Gelieve in te loggen met je e-mailadres en wachtwoord.”

Dit kan voorkomen als je al geregistreerd bent onder ‘ik wil fruit‘ en nu wil registreren onder ‘ik heb fruit‘. Je kan dan ofwel registreren met een ander mailadres of ons vragen om je oude account te verwijderen ( via goedgeplukt@rlhv.be )

Lees hier onze algemene voorwaarden nog eens na

Plukken in corona tijden

De geldende maatregelen veranderen snel. En we weten allemaal dat we bepaalde regels in acht moeten nemen (handen wassen, afstand houden, bubbels niet mengen…) Maar met de juiste voorzorgsmaatregelen moet het veilig plukken van hoogstamfruit in openlucht mogelijk zijn. Hou daarbij steeds rekening met de huidige geldende regels die je kan vinden op info-corona.be. Wij vragen nog extra aandacht om: - Je eigen materiaal mee te nemen (manden, plukstokken, ladders, zeilen…) - Contact tussen de plukker en aanbieder ter plaatse te vermijden. Bijvoorbeeld door goede afspraken te maken via telefoon of mail - Niet met meer mensen te komen plukken dan noodzakelijk - Als er vergoedingen worden gevraagd, deze digitaal over te maken